Pengikut

Selasa, 17 Juni 2014

RPP Mendengarkan sandiwara

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
( RPP )
Nama Sekolah             : SMP N 1 Pekalongan
Mata Pelajaran            : Bahasa Jawa
Tingkat / Semester      : IX / Ganjil
Alokasi Waktu            : 2 x 45 Menit ( 1 x pertemuan)
Standar Kompetensi               :
Mampu mendengarkan dan memahami wacana lisan dalam berbagai ragam bahasa Jawa
Kompetensi Dasar                  :
Mendengarkan sandiwara berjudul “Cupu Manik Astagina”
Indikator :
1.      mampu menemukan nilai-nilai yang terkandung dalam sandiwara
2.      mampu merespon isi sandiwara
3.      mampu menjawab pertanyaan seputar isi sandiwara

I.         Tujuan Pembelajaran
Setelah pembelajaran selesai diharapkan siswa dapat :
1.      siswa mampu menemukan nilai-nilai yang terkandung dalam sandiwara
2.      siswa mampu merespon isi sandiwara
3.      siswa mampu menjawab pertanyaan seputar isi sandiwara

II.      Materi Ajar
(Materi dalam bentuk rekaman)

CUPU MANIK ASTAGINA
Sawijining dinten, Nalika Dewi Anjani taksih dolanan pusaka cupu manik astagina, adhi-adhinipun sami ningali. Banjur pusaka wau badhe dipunsuwun.
Guwarsa          : “Kakang mbok Anjani, dolanan apa sing ana ing tanganmu kuwi, coba aku   nyileh?”
Dewi Anjani    : “Aja ya, Dhi. Iki dudu dolanane bocah lanang.”
Guwarsi           : “Kakang mbok, aku nyileh sedhela wae. Aku mung kepingin ndelok, Kakang Mbok.”
Dewi Anjani    : “Aja ya dhi, kowe ora nduweni wewenang nyekeli barang iki.” (banjur Anjani tindak ninggalaken adhi-adhinipun)
Guwarsa          : “Kepriye iki, Dhi?”
Guwarsi           : “Hallah..dioyak wae.”
Banjur Dewi Anjani menyang ramanipun, saperlu nyuwun pitulungan. Dene Guwarsa lan Guwarsi sami nyusul.
Dewi Anjani    : “Rama...Ibu... nyuwun tulung, Rama!”
Resi Gotama   : “Anjani, ana apa? Ambeganmu melar mingkus, kringetmu dlaweran, ana apa, Ndhuk?”
Dewi Anjani    : “Kula dipun-oyak dening yayi Guwarsa lan yayi Guwarsi, Rama.”
Guwarsa          : “Rama, kenging menapa panjenengan menika namung paring dedolanan maring kakang mbok, kula lan yayi Guwarsi kok boten. Menawi mekaten, paduka menika saged kula wastani tiyang sepuh ingkang emban cinde emban ciladan, tegesipun boten adhil.”
Resi gotama    : “Lho..lho..ngko ndhisik. Kok aturmu kaya ngono kuwi kepriye, Ngger?”
Guwarsi           : “Rama, dedolanan ingkang dipun-asta dening kakang mbok Anjani, ingkang banget endahe menika sinten ingkang maringi menawi boten panjenengan?”
Resi Gotama   : “E..e, rumangsaku aku ora tau aweh apa-apa marang Anjani. Anjani, coba dolananmu kuwi gawanen mrene.” (saksampunipun dipunpirsani)
Lho...!!! Cupu Manik Astagina?? Anjani, iki jenenge cupu manik astagina, pusaka kahyangan. Manungsa lumrah ora bisa nduweni. Saka ngendi olehmu, Ndhuk?”
Anjani             : ” Inggih, ingkang paring menika kanjeng ibu, Rama.”
Resi Gotama   : “Lho..haduuh..duuh..Windardi, kakang ora tau aweh pusaka iki marang sliramu. Coba ngaku, iki saka sapa? “(Windardi ora mangsuli)
Windardi, kowe kok ora jujur marang aku, kowe slingkuh, Windardi. Heh..ditakoni kok meneng wae. Kok kaya tugu wae.”
Saksampunipun dipunsupata dening Resi Gotama, Windardi dados tugu. Senajan putra-putranipun sampun nyuwun supados Resi Gotama njabet supatanipun. Nanging kahanan menika boten saged dipuntindakaken. Banjur cupu manik astagina menika dipun-guwang menyang tlaga dening Resi Gotama. Dene Anjani, Guwarsa, lan Guwarsi sami ngoyak dhateng tlaga. Saksampunipun nyemplung wonten tlaga. Sedayanipun dados manungsa ingkang sirahipun awujud kethek.
Resi Gotama   : “Duuuhh.. Anjani, Guwarsa, Guwarsi. Lelakone ibumu kok ora bisa kanggo pengilon. Angkara murkamu nglahake kahanan kang wis ana. Kamangka makluk kang senenge rebutan kuwi mung sipate kethek. Ooh Gusti, nyuwun pangapunten, Gusti.”

III.   Metode Pembelajaran
a.       Diskusi
b.      Tanya jawab

IV.   Kegiatan Pembelajaran
a.      Kegiatan Awal
1.      Siswa dan guru bertanya jawab tentang cerita wayang yang diketahui siswa.
2.      Guru menyampaikan tujuan pembelajaran dan hasil belajar yang diharapkan akan dicapai oleh siswa.
b.      Kegiatan Inti
3.      Siswa mendengarkan sandiwara berjudul “Cupu Manik Astagina.” (Eksplorasi)
4.      Siswa berkelompok masing-masing 4 orang dan berdiskusi tentang penemuan nilai-nilai yang terkandung dalam sandiwara. (Elaborasi)
5.      Perwakilan kelompok memaparkan hasil diskusinya dan kelompok lain menanggapinya. (Konfirmasi)
6.      Siswa dan guru mengklarifikasi hasil diskusi dengan memutar rekaman sandiwara kembali. (Konfirmasi)
7.      Masing-masing siswa memberi respon tentang isi sandiwara. (Elaborasi)
8.      Perwakilan siswa memaparkan responnya, siswa lain bersama guru menanggapinya. (Konfirmasi)
9.      Masing-masing siswa menjawab pertanyaan seputar isi sandiwara. (Elaborasi)
10.  Siswa melakukan koreksi silang hasil pekerjaannya dengan temannya yang dipandu oleh guru. (Konfirmasi)

c.       Kegiatan Akhir
11.  Siswa bersama guru menyimpulkan pembelajaran hari itu
12.  Siswa dan guru melakukan refleksi.

V.      Media dan Sumber Belajar
1.      Rekaman Percakapan
2.      Lembar Kerja Siswa

VI.   Penilaian
1.      Antusias siswa dalam mengikuti pembelajaran
2.      Penilaian sebaya
3.      Tugas tertulis

VII.          Instrumen

Wangsulana pitakonan-pitakonan ing ngandhap menika miturut sandiwara kalawau!

1.      Pitutur menapa kemawon ingkang wonten ing sandiwara kalawau?
2.      Kados pundi pamanggihmu babagan sandiwara kalawau?
3.      Ukara-ukara ing ngandhap menika “Bener” utawa “Salah” miturut sandiwara kalawau?
             1)      Dewi Anjani menika mbakyunipun Guwarsa lan Guwarsi. (Bener/Salah)
             2)      Dewi Windardi dipunparingi Cupu Manik Astagina saking garwanipun. (Bener/Salah)
             3)      Dewi Windardi dipunsupata dening Resi Gotama dados tugu. (Bener/Salah)
             4)      Resi Gotama dipunwastani minangka tiyang sepuh ingkang boten adhil dening putranipun. (Bener/Salah)
             5)      Anjani, Guwarsa, lan Guwarsi dados kethek amarga manut marang tiyang sepuhipun. (Bener/Salah)
Kunci Jawaban :

1.      Pitutur saking sandiwara kalawau ing antawisipun :
a.    Dados manungsa menika kedah saged ngreksa lan ngalahaken nepsu angkara murkanipun
b.    Sampun ngantos dados manungsa ingkang srakah
c.    Putra kedah manut lan ngabekti dhateng tiyang sepuhipun.

2.      Respon sandiwara kalawau.
Manungsa menika kedah saged nampi menapa ingkang sampun dipunparingaken dening Gusti. Boten prelu nyalahi dhateng katetapan ingkang sampun wonten. Dene kok wonten tiyang ingkang langkung tinimbang sanesipun, menika ugi sampun dados katetapan. Dados boten saged dipunsinaoni utawi dipunpeksa supados nggadhahi. Menawi manungsa tansah nututaken nepsunipun, mangka bakal manggihi cilaka lan bebayan.
Lan ingkang prelu dipun-gatosaken ugi bilih minangka putra menika kedah ngurmati lan bekti marang tiyang sepuhipun. Menapa ingkang dipundhawuhaken, saksaged-sagedipun dipunlampahi. Tiyang sepuh mesthinipun kepingin putra-putranipun gesang ingkang sae.
Ugi saking cariyos kalawau, tumindakipun Anjani, Guwarsa lan Guwarsi ingkang duraka, pungkasanipun pikantuk cilaka. Sedayanipun kuwalat dados manungsa ingkang sirahipun awujud kethek.

3.      Wangsulan pitakonan “Bener” utawa “Salah”
1)      Bener                       
2)      Salah
3)      Salah
4)      Bener
5)      Salah
                                              
Pepeling : kangge wangsulan pitakonan babagan pitutur wonten sandiwara lan respon saking sandiwara ingkang dipunmirengaken menika boten kedah sami sedaya kados kunci jawaban ing nginggil. Nanging menika saged miturut pamanggih siswa lan bijinipun adedhasar kawicaksanan saking guru.

                                      Pekalongan,     Juli 2012

Mengetahui,
Kepala  SMP N 1 Pekalongan

M. Mirza Rofiq, M.Pd
NIP. 19820912198021007


Guru Mata pelajaran

Jarwo Kuwat, S. Pd
NIP. 1945098760035

Tidak ada komentar:

Posting Komentar