Ana ing abad
XV, pesisir lor Jawa Tengah isih akeh alas lan rawa-rawa. warga kang manggon
ana pesisir iku isih langka lan sethithik. Ing pesisir kang saiki dadi wilayah
Kabupaten Pemalang urip wong lanang wadon kang jenenge Kaki lan Nyai
Pedaringan. Pasangan iki beda banget. Kaki Pedaringan yuswane luwih saka
setengah abad, nanging Nyai Pedaringan isih enom banget. Nanging ora dadi
alangan wong loro kae ngrajut benang-benang tresna lan tali kasih urip rukun
bebrayan kaya critane Rama Shinta ing epos Ramayana. Pegaweyane kaki lan nyai
Pedaringan yaiku tani, ngolah sawah kang maune arupa rawa-rawa sak dawane
pesisir segara. Nandur palawija lan semangka.
Esuk-esuk nyai
Pedaringan dhewekan ing gubuge, isih nyiapake sarapan, panganan kang paling
disenengi kaki Pedaringan kang saiki ana ing sawah adoh saka omahe. Merga kaki
Pedaringan isih gawe lahan anyar kang mengkone ditanduri palawija. Ora let suwe
teka wong lanang kang bagus rupane. Dheweke njaluk pamit mlebu. Nyai Pedaringan
kaget, dheweke isih mlongo sajake bingung banjur si nyai Pedaringan ngamati
wong bagus mau saka dhuwur tekan ngisor awake. Ing lengen tengene ana getih ireng
kenthel, getih kae katon nyata nanging ing gegere ana barang kang nyelip malah
kaya gaman pusaka kerajaan, sajake sapa wong iki? Pitakon iki kang ana ing jero
atine Nyai Pedaringan.
Ora let suwe pawongan mau ngenalake awake kanthi santun nyeritake asale muasale dheweke teka ing gubug nyai Pedaringan. Nyata bocah bagus mau yaiku pangeran Papak Purbaya. Punggawa saka kerajaan Mataram kang lagi ngemban tugas ngadhemake pamberontakan kang dipimpin dening Salingsingan saka Cirebon. Salingsingan pingin ngrebut lan nguasani Jawa Tengah saka Mataram. Pungkasane Salingsingan bisa dikalahake lan pangeran Papak Purbaya bisa selamet. Ana ing dalan tumuju Mataram, pangeran Papak Purbaya weruh gubug, dheweke kepengin mampir lan njaluk tulung diobati larane. Banjur Nyai Pedaringan ngrewangi ngobati. Ora suwe wong loro mau dadi cedhak. Tekan awan, pangeran Purbaya pamit bali arep nerusake lakune. Pangeran Papak Purbaya nitipake kerise kanggo bebungah marang nyai Pedaringan. Si pangeran aweh pesen, yen keris mau diarani Simonglang iku dijaga lan diopeni. Uga dikarepake yen mengkone keris iku dadi pusaka dhaerah iku lan kang duwe hak nduweni sarta ngrawat keris iki yaiku kluwarga Pedaringan lan keturunane.
Ora let suwe pawongan mau ngenalake awake kanthi santun nyeritake asale muasale dheweke teka ing gubug nyai Pedaringan. Nyata bocah bagus mau yaiku pangeran Papak Purbaya. Punggawa saka kerajaan Mataram kang lagi ngemban tugas ngadhemake pamberontakan kang dipimpin dening Salingsingan saka Cirebon. Salingsingan pingin ngrebut lan nguasani Jawa Tengah saka Mataram. Pungkasane Salingsingan bisa dikalahake lan pangeran Papak Purbaya bisa selamet. Ana ing dalan tumuju Mataram, pangeran Papak Purbaya weruh gubug, dheweke kepengin mampir lan njaluk tulung diobati larane. Banjur Nyai Pedaringan ngrewangi ngobati. Ora suwe wong loro mau dadi cedhak. Tekan awan, pangeran Purbaya pamit bali arep nerusake lakune. Pangeran Papak Purbaya nitipake kerise kanggo bebungah marang nyai Pedaringan. Si pangeran aweh pesen, yen keris mau diarani Simonglang iku dijaga lan diopeni. Uga dikarepake yen mengkone keris iku dadi pusaka dhaerah iku lan kang duwe hak nduweni sarta ngrawat keris iki yaiku kluwarga Pedaringan lan keturunane.
Sapa-sapa ora
nduweni hak njupuk keris mau kajaba pangeran Papak Purbaya utawa wong sing
kabeh driji tangane papak kaya duwene pangeran Papak Purbaya. Pangeran Papak
Purbaya nerusake perjalananen marang kidul. Ing tengah-tengah lakune dheweke
kudu ngliwati kali cilik saka arah wetan lan ngalir tumuju kulon kang lokasine cedhak
karo segara (ing basa jawa: Malang) dheweke kaya entuk ilham utawa wangsit saka
sing gawe urip kanggo menehi jeneng dhaerah iki “Pemalang”. Kisahe, wis rada
sore kaki Pedaringan nembe bali ngomah, Kaki Pedaringan rada getun lan gumun,
biasane nyai Pedaringan nggawake panganan nanging nganti sore kaya iki si Nyai
ora marani. Getun dadi cemburu merga kaki ngonangi nyai Pedaringan isih nyekeli
keris kang dudu duweke Kaki Pedaringan. Banjur Nyai Pedaringan aweh penjelasan
nerangake kepriye critane dheweke nyekel keris mau. Nanging kaki Pedaringan ora
gelem nrima penjelasan saka nyai, malah dadi ribut.
Ing akhir
tukarane, Nyai Pedaringan nyabut kerise kanggo mbuktike tresnane, keris mau
dienggo ngiris drijine. Getih kang seger mau netes saka drijine kang lentik.
Nyai Pedaringan sumpah menawa tetesan getih kang diolesake ing kembang widuri
bisa ngowahi warnane (warna kembang widuri putih) nanging yen kembang widuri
mau bisa dadi warna ungu, iku tandane tresnane isih suci. Ndeleng kedadeyan
mau, kaki Pedaringan dadi gela lan njaluk pangapura marang nyai Pedaringan. Kanggo
nebus dosane kaki Pedaringan karo nyai Pedaringan arep nyusul lan nggoleki
pangeran Papak Purbaya. Nanging nganti saiki kaki Pedaringan ora tau bali.
Saiki nyai Pedaringan kang diarani “Nyai Widuri” urip dhewekan karo bayi kang
isih ana ing wetenge. Nganti akhir umure, nyai widuri dadi randa. Saiki jeneng
widuri diabadikake kanggo jeneng desa, merga nyai widuri tau urip ning kono.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar