RENCANA PELAKSANAAN
PEMBELAJARAN
(RPP)
Sekolah : SMA 1 Pemalang
Mata Pelajaran : Bahasa
Jawa
Kelas/Semester : X
(Sepuluh)/II (Dua)
Materi Pokok : Mendengarkan pembacaan cerkak
Alokasi Waktu : 2
x 45 menit
Standar Kompetensi : Mendengarkan
Mampu
mendengarkan dan lisan memahami wacana sastra maupun nonsastra dalam berbagai
ragam bahasa Jawa.
Kompetensi
Dasar : 1.b Mendengarkan pembacaan
cerkak yang disampaikan secara langsung atau rekaman.
Indikator :
1.
Mampu mengurutkan
gambar berdasarkan alur cerita.
2.
Mampu
menceritakan kembali berdasarkan urutan gambar secara bergantian.
3.
Mampu
menyampaikan amanat yang terdapat dalam cerita secara lisan.
Tujuan Pembelajaran :
1.
Siswa mampu mengurutkan
gambar berdasarkan alur cerita.
2.
Siswa
mampu menceritakan kembali berdasarkan urutan gambar secara bergantian.
3.
Siswa
mampu menyampaikan amanat yang terdapat dalam cerita secara lisan.
Materi Pembelajaran :
1.
Cerkak berjudul
“Cangkir Prothol”
Metode Pembelajaran :
1.
Ceramah
2.
Student Active Learning
3.
Cooperative Learning
4.
Picture and Picture
Media Pembelajaran :
1.
Rekaman cerkak yang
berjudul “Cangkir Prothol”
2.
Potongan gambar
3.
Lembar jawab
Langkah-Langkah
Pembelajaran :
1.
Kegiatan
Awal
a. Siswa
menjawab salam dari guru
b. Salah
satu siswa memimpin doa sebelum memulai pelajaran
c. Memeriksa kehadiran
siswa dan kebersihan kelas
d. Guru
menyampaikan proses pembelajaran yang akan berlangsung
e. Siswa
dan guru bertanya jawab mengenai geguritan
Contoh pertanyaan:
“Sinten ingkang sampun nate mirengaken
cerkak?”
2.
Kegiatan
Inti
a.
Siswa diberi penjelasan
materi cerkak
b.
Siswa dibagi menjadi
beberapa kelompok, masing-masing kelompok terdiri dari lima siswa.
c.
Siswa mendengarkan
sistematika pengerjaan yang dijelaskan oleh guru.
d.
Siswa mendengarkan
rekaman cerkak yang berjudul “Cangkir Prothol”.
e.
Setiap kelompok
diberikan lembar jawab dan potongan-potongan gambar yang sama dengan kelompok
lain sesuai dengan isi rekaman cerkak.
f.
Siswa bersama
kelompoknya mengurutkan potongan gambar sesuai dengan alur cerkak yang sudah
didengarkan dengan ditempelkan pada lembar jawab yang telah dibagikan oleh guru
disertai amanat yang terkandung dalam cerkak..
g.
Masing-masing kelompok
maju untuk menyampaikan hasil pekerjaannya.
h.
Setiap siswa dalam
kelompok menceritakan satu gambar secara berangkai hingga cerita selesai.
i.
Siswa yang belum
mendapatkan giliran, bertugas untuk menyampaikan amanat yang terdapat dalam
cerita secara bergantian.
j.
Guru meminta lembar
jawab untuk dikumpulkan.
k.
Guru menilai hasil
pekerjaan semua kelompok.
3.
Kegiatan
Akhir
a. Guru
melakukan evaluasi (membuat simpulan dari pembelajaran).
b. Gurumenginformasikan
materi pertemuan berikutnya.
Penilaian Hasil Belajar
No.
|
Aspek Penilaian
|
Skor
|
1.
|
Keruntutan gambar
|
1-20
|
2.
|
Kesesuaian isi cerita
saat menceritakan kembali
|
1-20
|
3.
|
Amanat dalam cerita
|
1-10
|
Skor maksimal = 50
Nilai akhir:
Semarang, Juni 2014
Mengetahui
Kepala Sekolah Guru
Mata Pelajaran
(
.................................) (
.............................. )
NIP: NIP:
Lampiran 1
Cangkir Prothol
Nalika wayah esuk, kaya
padatan Marni, marani Bandi sing lagi maca koran neng teras sadurunge mangkat
nyambut gawe karo nggawa sacangkir kopi. Bojone wis apal menawa karemenane kopi
pait. Sebab yen kelegen rasane neng weteng malah neg.
“Kopine, Pak.” Kandhane
wing wedok.
“Ya, seleh kono,”
saurane tanpa nyawang.
Bubar leladi sing wedok
uga banjur bali mlebu, nutugake anggone resik-resik omah. Karo mripate isih
kober nyawang tulisan ana koran mau, tangane nggrayahi cangkir kopi sing isih
panas kemebul mau. Nanging eba kagete nalika tangane ora nemokake ganthilane
cangkir.
Atine sakal muntab
weruh cangkir wis brundhul tanpa ganthilan. Meh wae cangkir sakopine dibanting
neng njogan menawa ora eling menawa cangkir barang tinggalane wong tuwane sing
aji kanggo dheweke.
“Bu!”, pambengoke
marang sing wedok.
Sing dibengoki uga
banjur gita-gita marani sing ngundang.
“Cangkir iki mbok
kapakne kok nganti ganthilane prothol ngene iki?” pitakone Bandi karo mripate
mendelik.
“Oalah... kuwi ta?
Ngene lho, Pak. Kuwi ngono kebenthik nalika dakisahi esuk mau,” saurane sing
wedok entheng.
“Lha polahmu piye?
Isah-isah kok nganti ngrusake barang? Yen ngene rak cotho dadine.”
Krungu saurane bojone
sing ketoke entheng mau sakala dadi muntabe Bandi. Nyat, dheweke budhal nyambut
gawe tanpa pamit. Wedang kopi sing wis wiwit adhem mau ora disenggol babar
pisan.
Wiwit dina kuwi dheweke
ora tau gelem ngombe kopi sing diladekake bojone, nadyan wis diganti nganggo
cangkir anyar sing luwih apik modhele. Atine isih kemropok yen kelingan nyawang
cangkir prothol tanpa ganthilan mau. Rasa kemropok mau wusana ndadekake sengite
marang bojone sing kaanggep nyepelekake barang warisan, nadyan wujude amung
sepele. Mula nganti pirang-pirang dina dheweke ora gelem ngluruhi bojone. Malah
saiki budhale nyambut gawe kepara luwih esuk tinimbang biasane. Perlune isih
bisa mampir warung kopi sing ana sacedhake pabrik anggone nymbut gawe.
Sore kuwi metu saka
pabrik Bandi ora langsung bali. Dheweke semayan karo Sunaryo neng warung.
Kancane mau kandha menawa duwe cangkir kuna kaya cangkir duweke. Bandi pancen
tau crita ngenani rasa cuwane marang sing wedok gara-gara cangkir prothol
ganthilane mau. Satemene rasane ora marem, amarga dudu cangkir warisan. Nanging
ora apa-apa. Idhep-idhep kanggo nambani rasa cuwa.
Sinambi ngenteni
kancane sing isih bali njupuk cangkir, dheweke aba kopi marang bakule. Ora suwe
sacangkir wis cumepak neng ngarepane. Isih panas kemebul amarga banyune tansah
digeneni. Ora banyu tremos kaya warung-warung liyane.
Bubar ngiling kopi ana lepek
lan disruput, Bandi ngetokake rokok lan korek saka sak klambine. Nanging apes,
korek jres mau rada mlempem, mula angel murupe. Tujune neng kana ana korek gas
cepakane warung. Mula dheweke banjur ngranggeh korek mau. Nanging nalika arep
ngranggeh korek mau ndilalah tangane nyampe cangkir neng ngarepane, nganti kopi
isih separo mau kutah, mblabar neng meja. Lan cilakane, ganthilane cangkir mau
prothol.
Bandi dheleg-dheleg
nyawang cangkir mau.
“Mpun, kersane, Pak.
Mangke kula damelaken kopi malih,” kandhane bakule kanthi grapyak.
“Sing kula getuni niku
boten kopine. Nanging cangkir jenengan sing prothol ganthilane niki,” kandhane
Bandi semu rikuh.
“Boten napa-napa. Wong
sanesipun inggih mpun sami prothol. Nggih maklum wong cangkir lawas, dados
nggih dampang prothol cangkingane. Kaliyan malih wong namung cangkir. Ngangge
cangkir utuh napa cangkir prothol, raosipun inggih tetep kopi. Ngaten mawon kok
didamel ribet. Menapa malih kok ngantos dados padudon kaliyan anak utawi bojo
namung gara-gara cangkir?”
Dheg! Atine Bandi
rumangsa kaya kedhodhog alu. Dheweke banjur kelingan anggone wis pirang-pirang
dina neng-nengan karo Marni amung gara-gara cangkir. Atine rumangsa keduwung.
Bubar ngentekake kopi,
Bandi banjur metu sawise mbayari kopi rong cangkir. Dheweke wis ora ngenteni
tekane kancane maneh. Sedyane amung siji, bali lan bakal njaluk ngapura marang
bojone.
“Muga-muga wae atine
Marni ora melu prothol,” batine Bandi sadalan-dalan.
Srengenge wis angslup.
Lampu-lampu dalan wis wiwit murub padhang kaya padhange ati dina kuwi.
Lampiran 3
Lembar Jawab
Kelompok :
Nama
Anggota : 1. .................................... 4. ....................................
2. .................................... 5. ....................................
3. ....................................
Kelas :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar