RENCANA PELAKSANAAN
PEMBELAJARAN (RPP)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 1 Pemalang
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas/Semester : VII/Satu
Materi
Pokok : Teks Cerita Rakyat
Jumlah
Pertemuan : 1 Pertemuan
(2
JP)
A.
Kompetensi
Inti
Mencoba, mengolah, dan menyaji dalam
ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan
ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai
dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yangsama dalam sudut
pandang/teori.
B.
Kompetensi
Dasar
Peserta
didik mampu:
No.
|
Kompetensi Dasar
|
Indikator Pencapaian Kompetensi
|
1.
|
Meringkas teks cerita rakyat dan menceritakan kembali isi
bacaan
|
·
Membaca pemahaman teks cerita rakyat
·
Menuliskan
ringkasan bacaan dalam ragam krama
·
Menceritakan
kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari
|
C.
Tujuan
Pembelajaran
1.
Membaca pemahaman teks cerita rakyat
2.
Menuliskan
ringkasan bacaan dalam ragam krama
3.
Menceritakan
kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari
D.
Materi
Pembelajaran
1.
Teks Cerita rakyat
Timun Mas
2.
Ragam ngoko dan
krama
3.
Cara membuat
ringkasan bacaan
4.
Cara
menceritakan kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari
E.
Alokasi
Waktu
1x
Pertemuan (2 x 40 menit)
F.
Metode
Pembelajaran
1.
Tanya Jawab
2.
Ceramah
3.
Penugasan
G.
Media
Pembelajaran
Teks
cerita rakyat yang bersumber dari buku kumpulan cerita rakyat
H.
Langkah-Langkah
Kegiatan Pembelajaran
Pertemuan
1
1.
Pendahuluan
(10 menit)
a.
Berdoa
dan mengecek kehadiran peserta didik
b.
Motivasi
Memotivasi siswa
bagaimana caranya agar mereka mampu mengapresiasi cerita rakyat.
c.
Apersepsi
Pernahkah kamu membaca
atau mendengarkan cerita rakyat? Jika pernah, cerita tentang apa?
d.
Tujuan
Pembelajaran
Guru menjelaskan tujuan
pembelajaran tentang pengertian cerita rakyat, cara meringkas teks cerita
rakyat, dan cara menceritakan kembali cerita rakyat.
e.
Cakupan
Pembelajaran
Guru menjelaskan
cakupan pembelajaran tentang pengertian cerita rakyat.
2. Kegiatan Inti (60
menit)
Mengamati:
·
Peserta didik membaca pemahaman teks cerita rakyat
Menanya:
·
Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru bertanya jawab tentang alih ragam bahasa yang ada
dalam teks (dari krama ke ngoko)
Mengumpulkan Informasi:
·
Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru menuliskan kembali teks dalam ragam
bahasa yang sudah diubah (krama atau ngoko)
Mengasosiasi:
·
Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru berdiskusi tentang teknik atau cara menceritakan kembali
Mengkomunikasikan:
·
Peserta didik menceritakan kembali teks bacaan dalam bahasa sehari-hari
Guru dan
peserta didik yang lain memberikankan tanggapan
2.
Penutup
(10 menit)
a. Siswa
bersama guru menyimpulkan pembelajaran pada hari ini.
b. Guru
dan siswa merefleksi terhadap kegiatan pembelajaran hari ini.
c. Berdoa
dan atau salam untuk menutup kegiatan pembelajaran.
I.
Penilaian
1.
Obserrvasi/ pengamatan untuk menilai sikap spiritual dan sosial(lampiran
2)
2.
Unjukkerja berupa
penilaian hasil belajar (lampiran 3)
Pekalongan,
.............................. 2014
Mengetahui
Kepala SMP1 Kajen Guru
Mata Pelajaran
________________________ Widy
Setyo Pratiwi
NIP.
... NIP. 2601411042
Lampiran 1
Teks Cerita Rakyat
Wacanen crita rakyat ing ngisor iki. Sawise diwaca, ringkesana nganggo basa
krama banjur critakna maneh ing ngarep kelas nganggo basamu dhewe!
Timun Mas
Nalika jaman
biyen, ana wong tani loro lanang wadon. Omahe ing desa cedhak alas lan uripe
bagya, nanging durung duwe anak anggone selawase bebojoan. Saben dina wong loro
mau ndonga marang Gusti kang Maha Agung supaya diwenehi anak. Ing sawijining
dina, ana raksasa ngliwati omahe wong mau kuwi lan krungu kekarepane wong mau,
banjur raksasa kuwi aweh wiji timun marang wong loro mau.
“Tanduren wiji
kuwi, mengko bakale sampeyan entuk anak wadon,” omonge raksasa karo wong loro mau.
“Nanging ana
sarate. Umpama umure wis 17
taun anak mau kudu diwenehake maneh marang aku,” walese raksasa.
Ora pikir
dawa, pasangan mau sarujuk karo sarate raksasa amarga sangkin kepengine duwe
anak. Pasangan tani mau banjur nandur wiji timun sing diwenehi raksasa mau.
Saben dina dirumat kanthi tenanan, nganti thukul dadi tanduran. Sawise pirang
wulan, tanduran mau woh timun sing warnane kaya emas. Timun kuwi saya suwe saya
gedhe lan abot. Nalika wayahe diundhuh, ngati-ati banget wong tani mau anggone
ngundhuh. Banjur dibukak, wong lanang wadon mau kaget amarga ing njerone timun
mau ana bayi wadon sing ayu rupane, pasangan mau bungah ora ketulungan, banjur
diarani Timun Mas.
Ora krasa wis
pirang-pirang taun, Timun Mas wis dadi bocah wadon dewasa lan ayu rupane. Wong
tuwane bungah marang Timun Mas, nanging uga ndadekake rasa wedi sing gedhe.
Amarga yen Timun Mas wis umur 17 taun, raksasa mau bakal teka maneh lan nagih janjine kanggo nggawa lunga
Timun Mas.
Petani mau
usaha supaya bisa tenang. “Enteni sedhela, Timun Mas lagi dolan. Ibune arep
ngundang,” kandhane. Petani kuwi age-age nemoni anake, “Anakku, gawanen iki,”
kandhane karo aweh kanthong bujur. “Iki kanggo nulung kowe nglawan raksasa,
saiki cepet mlayu,” kandhane. Banjur Timun Mas mlayu.
Lungane Timun
Mas gawe sedhih petani mau, nanging dheweke uga ora rela yen anake kanggo
pakanan raksasa. Raksasa wis suwe ngenteni, ndadekake ora sabar. Raksasa wis
ngerti yen diapusi marang petani mau. Banjur raksasa ngorak-arik omahe pak
tani, banjur nusul Timun Mas menyang alas.
Raksasa mlayu
ngoyak Timun Mas, nalika wis cedhak Timun Mas njupuk uyah saka kanthong bujur.
Banjur uyah mau ditawurake marang raksasa. Ujug-ujug dadi laut amba. Raksasa
kangelan anggone nglangi. Timun Mas mlayu maneh, nanging raksasa bisa nusul.
Timun Mas njupuk lombok saka kanthonge, banjur ditawurake marang raksasa.
Thukul wit-witan kang akeh erine ngurung raksasa. Raksasa kelaranen, banjur
Timun Mas mlayu maneh. Nanging raksasa banget kuwate, sawise cedhak maneh karo
Timun Mas, banjur Timun Mas njupuk wiji timun saka kanthonge, urip lan woh dadi
kebon timun sing amba. Amarga kesel lan ngelih, raksasa mangan timun-timun sing
seger kuwi nganti kewaregen, banjur raksasa turu.
Timun Mas
mlayu maneh, cilakane raksasa wis tangi saka turune. Raksasa banjur mlayu
ngoyak Timun Mas, Timun Mas keweden, banjur ditokake gamane sing keri dhewe
yaiku trasi urang, banjur dadi danau amba sing mbeleti, raksasa ora bisa ngoyak
Timun Mas maneh amarga sikile mbelet ning danau.
Timun Mas lega
amarga bisa slamet saka raksasa banjur bali menyang omahe wong tuwane. Rama lan
biyunge bungah bisa weruh Timun Mas slamet. “Matur nuwun Gusti, sampun
nylametake anak kula,” kandhane bungah. Saka prastawa kuwi Timun Mas bisa urip
tenang karo wong tuwane, tanpa keweden maneh.
Lampiran 2
CONTOH
RUBRIK PENILAIAN SPIRITUAL
No
|
N a m a
Peserta Didik
|
Menyadari adanya keberagaman hasil karya cerita rakyat
|
Menyadari adanya kegunaan cerita rakyat
|
Bersyukur atas kebe-saran Tuhan dengan
adanya keberagaman hasil cerita rakyat
|
Bersyukur atas kebe-saran Tuhan dengan
adanya kegunaan cerita rakyat
|
Total Skor
|
||||||||||||
4
|
3
|
2
|
1
|
4
|
3
|
2
|
1
|
4
|
3
|
2
|
1
|
4
|
3
|
2
|
1
|
|||
1
|
||||||||||||||||||
2
|
||||||||||||||||||
3
|
Keterangan Nilai
Selalu = 4 Skor
minimal = 4 0 – 4 = kurang
Sering = 3 Skor
maksimal = 16 5 – 8 =
cukup
Jarang = 2 9
– 12 = baik
Tidak Pernah =
1 13
– 16 = sangat baik
CONTOH
RUBRIK PENILAIAN SOSIAL
No.
|
NamaSiswa
|
SkorAspek yang Dinilai
|
JumlahSkor
|
NilaiAkhir (NA)
atauSkorRerata
|
|||||
Sosial
|
|||||||||
PercayaDiri
|
TanggungJawab
|
Teliti
|
Santun
|
Kerjasama
|
Toleransi
|
||||
1
|
|||||||||
2
|
|||||||||
3
|
|||||||||
4
|
|||||||||
5
|
|||||||||
dst
|
|||||||||
Rentang
Skor = 1 – 5, skor minimal = 6, skor
maksimal = 30
Skor
0 - 6 = Sangat Kurang
7 - 12 =
Kurang
13 – 18 = Cukup
19 – 24 = Baik
25 – 30 = Sangat Baik
Lampiran 3
Penilaian Hasil Belajar
No.
|
AspekPenilaian
|
Skor
|
1.
|
Kesesuaian Isi
|
1-30
|
2.
|
Keruntutan Isi
|
1-25
|
3.
|
Diksi
|
1-25
|
4.
|
1-20
|
Skor maksimal = 100
Nilai akhir:
Tidak ada komentar:
Posting Komentar