Pengikut

Senin, 16 Juni 2014

RPP cerita rakyat

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP)

Satuan Pendidikan     :  SMP Negeri 1 Pemalang
Mata Pelajaran           : Bahasa Jawa
Kelas/Semester            : VII/Satu
Materi Pokok              :  Teks Cerita Rakyat
Jumlah Pertemuan     : 1 Pertemuan (2 JP)

A.      Kompetensi Inti
       Mencoba, mengolah, dan menyaji dalam ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yangsama dalam sudut pandang/teori.

B.       Kompetensi Dasar
Peserta didik mampu:
No.
Kompetensi Dasar
Indikator Pencapaian Kompetensi
1.
Meringkas teks cerita rakyat dan menceritakan kembali isi bacaan

·   Membaca pemahaman teks cerita rakyat
·   Menuliskan ringkasan bacaan dalam ragam krama
·   Menceritakan kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari


C.      Tujuan Pembelajaran
1.         Membaca pemahaman teks cerita rakyat
2.         Menuliskan ringkasan bacaan dalam ragam krama
3.         Menceritakan kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari
D.      Materi Pembelajaran
1.         Teks Cerita rakyat Timun Mas
2.         Ragam ngoko dan krama
3.         Cara membuat ringkasan bacaan
4.         Cara menceritakan kembali isi bacaan dengan bahasa sehari-hari
E.       Alokasi Waktu
1x Pertemuan (2 x 40 menit)

F.       Metode Pembelajaran
1.      Tanya Jawab
2.      Ceramah
3.      Penugasan

G.      Media Pembelajaran
Teks cerita rakyat yang bersumber dari buku kumpulan cerita rakyat

H.      Langkah-Langkah Kegiatan Pembelajaran
Pertemuan 1
1.     Pendahuluan (10 menit)
a.    Berdoa dan mengecek kehadiran peserta didik
b.   Motivasi
Memotivasi siswa bagaimana caranya agar mereka mampu mengapresiasi cerita rakyat.
c.    Apersepsi
Pernahkah kamu membaca atau mendengarkan cerita rakyat? Jika pernah, cerita  tentang apa?
d.   Tujuan Pembelajaran
Guru menjelaskan tujuan pembelajaran tentang pengertian cerita rakyat, cara meringkas teks cerita rakyat, dan cara menceritakan kembali cerita rakyat.
e.    Cakupan Pembelajaran
Guru menjelaskan cakupan pembelajaran tentang pengertian cerita rakyat.
2. Kegiatan Inti (60 menit)
Mengamati:
·    Peserta didik membaca pemahaman teks cerita rakyat
Menanya:
·    Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru bertanya jawab tentang alih ragam bahasa yang ada dalam teks (dari krama ke ngoko)
Mengumpulkan Informasi:
·    Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru menuliskan kembali teks dalam ragam bahasa yang sudah diubah (krama atau ngoko)
Mengasosiasi:
·    Peserta didik dengan atau tanpa bantuan guru berdiskusi   tentang teknik atau cara menceritakan kembali
Mengkomunikasikan:
·    Peserta didik menceritakan kembali teks bacaan dalam bahasa sehari-hari
Guru dan peserta didik yang lain memberikankan tanggapan

2.     Penutup (10 menit)
a.       Siswa bersama guru menyimpulkan pembelajaran pada hari ini.
b.      Guru dan siswa merefleksi terhadap kegiatan pembelajaran hari ini.
c.       Berdoa dan atau salam untuk menutup kegiatan pembelajaran.

I.         Penilaian
1.      Obserrvasi/ pengamatan untuk menilai sikap spiritual dan sosial(lampiran 2)
2.      Unjukkerja berupa penilaian hasil belajar (lampiran 3)



Pekalongan, .............................. 2014 
Mengetahui                                                                
Kepala SMP1 Kajen                                                               Guru Mata Pelajaran


________________________                                                Widy Setyo Pratiwi
NIP. ...                                                                                                NIP. 2601411042





















Lampiran 1
Teks Cerita Rakyat
Wacanen crita rakyat ing ngisor iki. Sawise diwaca, ringkesana nganggo basa krama banjur critakna maneh ing ngarep kelas nganggo basamu dhewe!


Timun Mas
Nalika jaman biyen, ana wong tani loro lanang wadon. Omahe ing desa cedhak alas lan uripe bagya, nanging durung duwe anak anggone selawase bebojoan. Saben dina wong loro mau ndonga marang Gusti kang Maha Agung supaya diwenehi anak. Ing sawijining dina, ana raksasa ngliwati omahe wong mau kuwi lan krungu kekarepane wong mau, banjur raksasa kuwi aweh wiji timun marang wong loro mau.
“Tanduren wiji kuwi, mengko bakale sampeyan entuk anak wadon,” omonge raksasa karo wong loro mau.
“Nanging ana sarate. Umpama umure wis 17 taun anak mau kudu diwenehake maneh marang aku,” walese raksasa.
Ora pikir dawa, pasangan mau sarujuk karo sarate raksasa amarga sangkin kepengine duwe anak. Pasangan tani mau banjur nandur wiji timun sing diwenehi raksasa mau. Saben dina dirumat kanthi tenanan, nganti thukul dadi tanduran. Sawise pirang wulan, tanduran mau woh timun sing warnane kaya emas. Timun kuwi saya suwe saya gedhe lan abot. Nalika wayahe diundhuh, ngati-ati banget wong tani mau anggone ngundhuh. Banjur dibukak, wong lanang wadon mau kaget amarga ing njerone timun mau ana bayi wadon sing ayu rupane, pasangan mau bungah ora ketulungan, banjur diarani Timun Mas.
Ora krasa wis pirang-pirang taun, Timun Mas wis dadi bocah wadon dewasa lan ayu rupane. Wong tuwane bungah marang Timun Mas, nanging uga ndadekake rasa wedi sing gedhe. Amarga yen Timun Mas wis umur 17 taun, raksasa mau bakal teka maneh lan nagih janjine kanggo nggawa lunga Timun Mas.
Petani mau usaha supaya bisa tenang. “Enteni sedhela, Timun Mas lagi dolan. Ibune arep ngundang,” kandhane. Petani kuwi age-age nemoni anake, “Anakku, gawanen iki,” kandhane karo aweh kanthong bujur. “Iki kanggo nulung kowe nglawan raksasa, saiki cepet mlayu,” kandhane. Banjur Timun Mas mlayu.
Lungane Timun Mas gawe sedhih petani mau, nanging dheweke uga ora rela yen anake kanggo pakanan raksasa. Raksasa wis suwe ngenteni, ndadekake ora sabar. Raksasa wis ngerti yen diapusi marang petani mau. Banjur raksasa ngorak-arik omahe pak tani, banjur nusul Timun Mas menyang alas.
Raksasa mlayu ngoyak Timun Mas, nalika wis cedhak Timun Mas njupuk uyah saka kanthong bujur. Banjur uyah mau ditawurake marang raksasa. Ujug-ujug dadi laut amba. Raksasa kangelan anggone nglangi. Timun Mas mlayu maneh, nanging raksasa bisa nusul. Timun Mas njupuk lombok saka kanthonge, banjur ditawurake marang raksasa. Thukul wit-witan kang akeh erine ngurung raksasa. Raksasa kelaranen, banjur Timun Mas mlayu maneh. Nanging raksasa banget kuwate, sawise cedhak maneh karo Timun Mas, banjur Timun Mas njupuk wiji timun saka kanthonge, urip lan woh dadi kebon timun sing amba. Amarga kesel lan ngelih, raksasa mangan timun-timun sing seger kuwi nganti kewaregen, banjur raksasa turu.
Timun Mas mlayu maneh, cilakane raksasa wis tangi saka turune. Raksasa banjur mlayu ngoyak Timun Mas, Timun Mas keweden, banjur ditokake gamane sing keri dhewe yaiku trasi urang, banjur dadi danau amba sing mbeleti, raksasa ora bisa ngoyak Timun Mas maneh amarga sikile mbelet ning danau.
Timun Mas lega amarga bisa slamet saka raksasa banjur bali menyang omahe wong tuwane. Rama lan biyunge bungah bisa weruh Timun Mas slamet. “Matur nuwun Gusti, sampun nylametake anak kula,” kandhane bungah. Saka prastawa kuwi Timun Mas bisa urip tenang karo wong tuwane, tanpa keweden maneh.





Lampiran 2

CONTOH RUBRIK PENILAIAN SPIRITUAL

No
N a m a
Peserta Didik
Menyadari adanya keberagaman hasil karya cerita rakyat
Menyadari adanya kegunaan cerita rakyat
Bersyukur atas kebe-saran Tuhan dengan adanya keberagaman hasil cerita rakyat
Bersyukur atas kebe-saran Tuhan dengan adanya kegunaan cerita rakyat
Total Skor
4
3
2
1
4
3
2
1
4
3
2
1
4
3
2
1

1


















2


















3



















Keterangan Nilai
Selalu = 4                  Skor minimal               = 4                   0 – 4    = kurang
Sering = 3                 Skor maksimal = 16                 5 – 8    = cukup
Jarang = 2                                                                             9 – 12  = baik
Tidak Pernah   = 1                                                                 13 – 16   = sangat baik

CONTOH RUBRIK PENILAIAN SOSIAL

No.
NamaSiswa
SkorAspek yang Dinilai
JumlahSkor
NilaiAkhir (NA) atauSkorRerata
Sosial
PercayaDiri
TanggungJawab
Teliti
Santun
Kerjasama
Toleransi
1









2









3









4









5









dst












Rentang Skor = 1 – 5, skor minimal = 6, skor maksimal = 30
Skor    
0  -  6   = Sangat Kurang
7  - 12  = Kurang
13 – 18 = Cukup
19 – 24 = Baik
25 – 30 = Sangat Baik



Lampiran 3
Penilaian Hasil Belajar
No.
AspekPenilaian
Skor
1.
Kesesuaian Isi
1-30
2.
Keruntutan Isi
1-25
3.
Diksi
1-25
4.
Volumedan artikulasi
1-20

Skor maksimal = 100

Nilai akhir:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar